E-sport blir mer och mer accepterat även bland de breda massorna som inte själva spelat sedan Pac-Man hängde sig på deras Atari i början av 1980-talet. Idag är e-sport en underhållningsindustri med ordentliga prispengar, sponsorer och professionella spelare. Den utveckling vi kunnat se under 2000-talet har varit helt fantastisk.
Men e-sport är fortfarande nytt. Det går inte att växa explosionsartat i all evighet. Det är hög tid att titta på e-sportens återväxt. Att det finns pengar att göra för etablerade proffs hjälper inte nybörjarna som bara har kostnader. Att börja med e-sport är klart billigare än att starta upp en karriär inom ridsport, men inte heller e-sport är fritt från kostnader. Nu finns t ex e-sportläger och det är ju jättekul att det även satsas på unga tjejers e-sportande, men ska vi behålla e-sportens fräscha attityd blir det i längden ohållbart med Allmänna arvsfonden som en framstående sponsor.
Hur gör man då? Hur kan unga spelare finansiera sitt sportande innan de gjort sig säljande namn? Kanske på samma sätt som ungdomar som spelar ishockey och fotboll där det inte alls är ovanligt att man jobbar och tjänar egna pengar till träningsläger och cupresor.
Det finns företag som erbjuder försäljningssamarbeten till föreningar, idrottsklubbar och skolklasser. Ungdomarna säljer företagens produkter och får en del av vinsten. Ett sånt företag är DelikatessKungen, som sedan 1992 hjälpt grupper av unga att få råd med sina resor. De säljer delikatesser, som salami i fem olika smaker, handgjorda belgiska praliner och ekologisk extra jungfruolivolja med utvalda druvor från Sicilien.
Först tar ungdomarna upp beställningar på varorna, i sina bostadsområden, hos företag på orten där de bor eller i kampanjer i sociala medier eftersom varje säljare tilldelas en egen webbshop där kunderna kan beställa delikatesser online.
När gruppen känner sig färdig med försäljningen får de hem alla varor de sålt och lämnar ut dem till kunderna samtidigt som de tar betalt. Sedan behåller de sin egen andel och skickar tillbaka resten av pengarna till DelikatessKungen. Eftersom försäljningen är helt provisionsbaserad väljer man själv hur mycket tid man ska lägga på försäljningen. Ju mer man säljer, desto mer pengar blir det. Denna typ av försäljning har betalat skolresor, fotbollsläger och basketcuper, och ingenting hindrar att det också blir framtidens vanligaste finansiering av e-sportläger. E-sportare har alltid varit duktiga på att tänka utanför boxen och komma upp med nya lösningar. Detta kan vara en av dem.